Kompletní PLÁN pro RESTART ÚSTECKÉHO KRAJE si můžete stáhnout v PDF nebo přečíst dále na stránce.
1. DOSTUPNÉ ZDRAVOTNICTVÍ BEZ KORUPCE
KRAJSKÁ ZDRAVOTNÍ BEZ KORUPCE
- Posílíme roli dozorčí rady a změníme politické představenstvo Krajské zdravotní na profesionální management se zvýšenou odpovědností, abychom zabránili dalším korupčním kauzám.
- Využijeme Krajskou zdravotní jako zřizovatele ambulancí ve venkovských oblastech, které zvýší dostupnost péče díky zaměstnávání mladých absolventů, a to včetně zubařů.
- Budeme pokračovat v investicích do nemocnic zařazených do sítě Krajské zdravotní, a to bez korupce. Zrekonstruujeme nemocnici v Rumburku.
- Rozšíříme spolupráci Krajské zdravotní s Fakultou zdravotnických studií UJEP a podpoříme ji v případné snaze rozšířit svou nabídku studijních oborů.
DOSTUPNÁ, KVALITNÍ A DIGITALIZOVANÁ LÉKAŘSKÁ PÉČE
- Vyvineme maximální tlak na stát a zdravotní pojišťovny, aby umožnily financování bezodkladné péče prostřednictvím přeshraničních poskytovatelů – ve Šluknovském výběžku např. skrze nemocnici v Sebnitz.
- Zintenzivníme přeshraniční spolupráci a spolupráci jednotek sborů dobrovolných hasičů na tzv. „first respondery“ (kteří zasahují ještě před příjezdem zdravotnické záchranné služby).
- Lékaři potřebují komplexní informace o svých pacientech, aby jim mohli poskytnout nejlepší možnou péči. Umožníme sdílení zdravotnické dokumentace v rámci Krajské zdravotní i v soukromém ambulantním sektoru. Podpoříme vznik celokrajského online objednávacího systému, který zároveň umožní efektivní řízení kapacit.
- Podpoříme sdílenou péči lékařů v ordinacích i sdílené ordinace v místech, kde je dlouhodobý problém s dostupností zdravotní péče.
- Motivujeme mladé lékaře skrze krajské programy i spolupráci s univerzitami k návratu do regionu. Nabídneme mladým lékařům důstojné pracovní podmínky – nejde jen o plat či mzdu, ale i o přístup a respekt nemocnic jako zaměstnavatelů.
PREVENCE A PODPORA FYZICKÉHO I DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ
- Zavedeme v Krajské zdravotní i ve všech školách zřizovaných krajem program na rozvoj zdravého stravování. Fungování tohoto programu prokážeme nezávislou odbornou certifikací.
- Podpoříme preventivní programy na podporu pohybových aktivit – zejména u dětí, mládeže a seniorů.
- Podpoříme a posílíme ambulantní a terénní služby pro pomoc dětem i dospělým s duševním onemocněním. Vytvoříme strategický dokument k systematické práci na zlepšení podpory duševního zdraví na úrovni celého Ústeckého kraje.
2. BYDLENÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY PRO LIDI MÍSTO VYLOUČENÝCH LOKALIT
VYLOUČENÉ LOKALITY A BEZPEČÍ PRO LIDI
- Ve spolupráci s obcemi začneme snižovat počet vyloučených lokalit v kraji. Řešením pro některé lokality je jejich výkup a rekonstrukce, jinde je vhodnou cestou řízená demolice. Na výkup i demolice vyjednáme finanční prostředky ze státního i krajského rozpočtu, obce v tomto problému nesmí zůstat samy.
- Potřebujeme posílit hlídkovou i vyšetřovací činnost policie v kraji. Vyjednáme s Ministerstvem vnitra i policejním prezidiem navýšení prostředků na platy policistů v blízkosti vyloučených lokalit.
- Posílíme dotační programy na podporu obecní policie a dobrovolných hasičů. Pomůžeme obcím s modernizací a rozvojem kamerových systémů.
DOSTUPNÉ BYDLENÍ A NOVÉ DOMOVY PRO SENIORY
- Finančně i organizačně podpoříme výstavbu chybějících domovů pro seniory, domovů pro osoby se zdravotním postižením a domovů se zvláštním režimem. Některé nové domovy budou stavět obce a neziskové organizace, jiné přímo kraj.
- Potřebujeme, aby v kraji vzniklo nové bydlení určené pro mladé rodiny, seniory a potřebné profese, jako jsou policisté, učitelé či zdravotníci. Podpoříme obce i soukromé developery ve stavbě nájemního bydlení. Zároveň připravíme v každém okresu vzorový krajský projekt moderního a dostupného nájemního bydlení.
KAPACITNÍ, KVALITNÍ A DIGITALIZOVANÉ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
- Dohlédneme na důslednou kontrolu kvality sociálních služeb, kterým kraj poskytuje oprávnění a financování. Zasadíme se o spravedlivější financování sociálních služeb – skrze zapojení obcí a zároveň rovnost ve financování sociálních služeb zřizovaných různými subjekty (krajem, obcemi, neziskovkami i soukromníky).
- Zrychlíme průběžnou revizi kapacit sociálních služeb vč. služeb pobytových s cílem otevřít do konce volebního období základní síť sociálních služeb kraje.
- Budeme pokračovat v podpoře komunitních, terénních, odlehčovacích a ambulantních služeb poskytovaných v domácím prostředí. Podpoříme vyšší ocenění pečujících, starajících se o závislé osoby v domácím prostředí.
- Ke zvyšování efektivity sociálních služeb využijeme digitalizaci – jako nástroj řízení jednotlivých služeb i benchmarkingu napříč krajem.
- Podpoříme dostupnou síť rodinných center i vznik nových rodinných center tam, kde chybí.
PODPORA OHROŽENÝCH DĚTÍ A BOJ PROTI DLUHOVÉ CHUDOBĚ
- Budeme dbát na rozvoj sociální práce jako nástroje k udržení bydlení, podporu rodičovských kompetencí a ochranu rodin ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Podpoříme spolupráci kraje, obcí a vzdělávacích institucí, která povede ke zlepšení vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a jejich začleňování a následnému pracovnímu uplatnění. Ve spolupráci s obcemi zvýšíme akceschopnost a výkonnost OSPOD jako klíčového nástroje na ochranu ohrožených dětí.
- Ústecký kraj má největší podíl obyvatelstva v exekucích. Podpoříme proto bezplatné právní poradny i další oddlužovací služby. Jako podmínku čerpání krajských dotací stanovíme obcím povinnost zajistit na svém území přísnou regulaci hazardních her, neboť právě herny jsou častým zdrojem zbytečných dluhů.
3. OPRAVENÉ SILNICE, NOVÉ CYKLOSTEZKY A FUNGUJÍCÍ VEŘEJNÁ DOPRAVA
OPRAVENÉ SILNICE, NOVÉ DÁLNICE A OBCHVATY
- Udržíme tempo oprav komunikací ve vlastnictví kraje. Provedeme důkladný audit ve fungování krajské správy a údržby silnic a posílíme kontrolní mechanismy kraje tak, aby se nemohla opakovat další korupční kauza.
- Budeme maximálně tlačit na stát a státní organizace, aby maximálně urychlily přípravu důležitých silničních staveb na území kraje – např. dálničního přivaděče do Děčína, nového spojení mezi Děčínem a Českou Lípou, obchvatu Bíliny či dostavby dálnice D7.
- Budeme pokračovat v přípravě a realizaci důležitých investic do krajských silnic – například do Benešova mostu v Ústí nad Labem, Špindlerova mostu v Roudnici nad Labem či poslední etapy obchvatu Roudnice nad Labem. Pro financování těchto staveb budeme maximálně využívat evropské fondy či evropské finanční nástroje.
- Zprostředkujeme maximální využití financí na rozvoj elektromobility na území kraje – např. podporou budování veřejných dobíjecích stanic v přímé vazbě na obnovitelné zdroje energie.
PROMYŠLENÁ A FUNGUJÍCÍ CYKLODOPRAVA
- Urychlíme stavbu páteřní sítě cyklostezek a cyklotras v Ústeckém kraji včetně propojení se sousedními kraji. Agendu údržby cyklostezek svěříme krajské správě a údržbě silnic, díky čemuž zajistíme výrazné úspory z rozsahu. Cyklostezky se budou udržovat podobně jako krajské komunikace.
- Zavedeme systémový nástroj na podporu investic do cyklodopravy ze strany obcí např. formou bonusu k získaným dotacím z evropských nebo národních zdrojů.
- Krajským dotačním programem podpoříme po vzoru Libereckého kraje vznik systému sdílených kol ve městech Ústeckého kraje. Pro co nejlepší vzájemnou provázanost tohoto systému a finanční úsporu vysoutěžíme prostřednictvím spojení zadavatelů jednoho dodavatele pro všechna zapojená města.
- Cyklodopravu začleníme do sítě veřejné dopravy a zajistíme dostatek cyklostojanů a zabezpečených stání v bezprostřední blízkosti veřejných míst jako jsou např. vlaková nádraží, úřady, školy či nemocnice.
NEJKVALITNĚJŠÍ VEŘEJNÁ DOPRAVA V ČESKU
- Budeme dále rozvíjet systém integrované Dopravy Ústeckého kraje vč. přestupních a tarifních vazeb do Saska a sousedních krajů. Budeme pokračovat v otevřených soutěžích na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím železnice, zvýšíme ovšem důraz na dodržování kvalitativních podmínek ze strany všech dopravců a jakékoliv porušení smluv budeme důrazně pokutovat.
- Autobusovou dopravu v kraji budeme dále zajišťovat zejména prostřednictvím krajské autobusové společnosti. V té budeme maximálně dbát na ekonomickou efektivitu a racionalizaci provozních i investičních výdajů. V případě nákupů nových autobusů nebudeme dbát pouze na pořizovací cenu, ale na celkové náklady životního cyklu, tedy i na spolehlivost a cenu provozu.
- Podpoříme provoz školních a nízkokapacitních autobusů včetně integrace chytrých řešení, jako je např. autobus na zavolání.
- Podpoříme využívání nízkoemisních vozidel na silnici i na železnici, po důkladné ekonomické analýze rozhodneme o nejvhodnějším typu pohonu mezi vodíkem, bateriemi a napájením z trakční soustavy. Budeme tlačit na Správu železnic, aby urychlila elektrifikaci dalších tratí, jako cestu vidíme tzv. prostou elektrifikaci bez dalších nákladných a složitě projednávaných úprav.
- Budeme podporovat snahy o obnovu dočasně přerušených přeshraničních železničních tratí tam, kde to podle odborníků dává smysl a je o to zájem i ze saské strany – například mezi Moldavou a Holzhau.
VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ JAKO NÁSTROJ PRO ZLEPŠENÍ ŽIVOTA
- Koridor vysokorychlostní trati byl předchozím zastupitelstvem schválený. Nikoliv šťastně, ale s tímto rozhodnutím je nyní potřeba pracovat. Povedeme intenzivní jednání mezi Správou železnic, obcemi na trase a odborníky ve snaze naleznout v rámci schváleného koridoru nejlepší možné technické řešení pro vedení vysokorychlostní trati.
- Vysokorychlostní trať představuje pro Ústecký kraj ohromný rozvojový potenciál, který ovšem může bez důkladné přípravy obcí a kraje přijít vniveč. Vybudování vysokorychlostní trati je potřeba přizpůsobit síť veřejné dopravy, záchytná parkoviště i rozvojové plochy. Do přípravy na stavbu trati je nutné pomocí moderních participativních metod maximálně zapojit veřejnost i odborníky.
4. TRANSFORMACE KRAJE DO MÍSTA, KDE CHTĚJÍ MLADÍ ŽÍT
TRANSFORMACE KRAJE
- Postupná transformace kraje z kraje živeného těžbou nerostných surovin na ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou je největším úkolem, který před nám leží. Za tímto účelem je potřeba efektivně využívat prostředky z Operačního programu Spravedlivá transformace a vyjednat další peníze ze státního rozpočtu. Díky významnému počtu technicky vysoce kvalifikovaných odborníků mají v našem kraji velký potenciál obnovitelné zdroje, high-tech průmysl vč. výroby čipů ve vazbě na křemíkové údolí v nedalekých Drážďanech. Velký a dosud nevyužitý potenciál má ovšem i turistický ruch a kulturně-kreativně odvětví.
- Budeme využívat mimorozpočtové zdroje kraje jako je Operační program Spravedlivá transformace k přípravě transformačních projektů. V současném programovém období 2021 až 2027 dokončíme již rozjeté projekty a výzvy, pro následující období potom vhodnějším způsobem vyvážíme investiční a neinvestiční, strategické a nestrategické projekty a inspirovat se budeme v jiných, úspěšnějších, regionech, jako je například Moravskoslezský kraj. Soukromé projekty budeme z transformačních prostředků podporovat pouze v případě, kdy budou přinášet do kraje vyšší přidanou hodnotu (tj. nikoliv např. pouze těžbu lithia, ale jeho následné zpracování ano).
- Za hlavní měřítko úspěchu všech transformačních projektů budeme považovat vznik nových kvalifikovaných pracovních míst. Pro vedení kraje pak musí být hlavním parametrem úspěchu zastavení odlivu obyvatel z Ústeckého kraje.
ENERGETIKA, PRŮMYSL A INOVACE
- Podpoříme decentralizaci energetiky a vznik lokálních energetických center. Postupnou dekarbonizaci energetiky vnímáme nikoliv jako hrozbu, ale jako příležitost, budeme proto podporovat vznik nových obnovitelných zdrojů energie, a to výhradně mimo úrodnou zemědělskou půdu.
- Stabilní přístup k elektřině je základ. Zasadíme se o posílení rozvodu vysokého napětí do lokalit, kde je dnes páteřní síť nedostačující, jako je např. Šluknovský výběžek.
- Budeme spolupracovat s průmyslovými podniky vč. energetických a chemických podniků na jejich dekarbonizaci a transformaci. Nabídneme poradenství a v případě projektů zvyšujících přidanou hodnotu i možnost využití dotací z Operačního programu Spravedlivá transformace.
- Budeme podporovat projekt inovačních voucherů a inovačních center pro rozvoj efektivní a dlouhodobé spolupráce mezi podniky v našem kraji a výzkumnými institucemi.
5. VZDĚLÁVÁNÍ PRO BUDOUCNOST
KVALITNÍ A ROZMANITÉ STŘEDOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
- Uvedeme do praxe koncept tzv. reálné střední školy, která bude prostupná a vnitřně diferencovaná – studenti si budou moci vybírat z širokého spektra předmětů, což povede ke zvýšení flexibility i ke snazšímu a rychlejšímu zapojení na trhu práce. Zároveň rozšíříme na středních odborných školách volitelnou nabídku všeobecných předmětů pro přípravu na VŠ (technická lycea). Zjednodušíme podmínky pro zapojení odborníků z praxe do středoškolského vzdělávání a vylepšíme vazbu odborného vzdělávání na podniky.
- Zavedeme komplexní systém pro hodnocení kvality středních škol, jejich vzdělávacích programů a managementu. Budeme se soustředit na zásadní snížení administrativní zátěže ředitelů středních škol, cílem je vyprofilovat ředitele jako tzv. pedagogické leadery.
- Namísto maturit budou žáci moci absolvovat tzv. středoškolské minimum (ve dvou úrovních), které nebude zakončeno pouze jednou zkouškou na konci studia, ale budou ho moci splnit již v průběhu studia.
EXCELENTNÍ VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ, VĚDA A VÝZKUM
- Podpoříme rozvoj vysokého školství v kraji, zejména Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) v Ústí nad Labem. V případě potřeby zajistíme pro UJEP finance na další investice do materiálně-technického zázemí univerzity. Jsme připraveni také výrazně podpořit grantové prostředky směřující do vědy a výzkumu na univerzitě za účelem přilákání špičkových odborníků z celé ČR i ze zahraničí.
- Z dotací na vědu a výzkum budeme podporovat výzkum s přidanou hodnotou pro rozvoj našeho regionu, podpoříme zapojení našich vědců do mezinárodních vědeckých týmů a mezinárodních projektů.
- Rozšíříme krajská stipendia pro vysokoškolské studenty, kteří se zavážou po studiu zůstat či přijít do Ústeckého kraje.
KAPACITY A FINANCOVÁNÍ ŠKOL, ŠKOLEK A STŘEDISEK VOLNÉHO ČASU
- Ve spolupráci se státem zajistíme finanční prostředky pro obce na navyšování míst v mateřských školách. Za účelem slaďování rodinného a pracovního života založíme v krajských organizacích dětské skupiny, maximálně pak podpoříme vznik dětských skupin v obcích na území kraje.
- Budeme usilovat o transformaci a posílení financování škol s cílem zajistit přiměřené platové podmínky nepedagogických pracovníků.
- Nebudeme dělat nedůvodné rozdíly ve financování škol s různými zřizovateli. Ať už je zřizovatelem školy kraj, obec, nezisková organizace nebo soukromník, má mít škola zásadně nárok na totožné financování – za předpokladu, že zajišťuje totožnou kvalitu poskytovaných služeb.
- Vyvineme maximální tlak na stát, aby zajistil předvídatelné a stabilní financování středisek volného času (domů dětí a mládeže), které v kraji odvádí neocenitelnou práci.
6. EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
DANĚ A DOTACE
- Budeme usilovat o spravedlivé přerozdělení finančních prostředků z rozpočtového určení daní mezi kraji. Je nutné upravit parametry tak, aby odpovídaly demografickému rozložení a příjmy byly rozdělované automaticky, ne libovůlí politiků. Zároveň je pro Ústecký kraj klíčové doplnit jako jeden z parametrů financování i socioekonomické znevýhodnění území kraje.
- Sjednotíme pravidla ve všech výzvách, skrze které poskytuje Ústecký kraj dotace. Kompletně digitalizujeme dotační proces jak na straně žadatelů, tak na straně kraje jako zpracovatele žádostí o dotace. Odstraníme překážky, které dnes žadatelům brání v čerpání dotací – například zbytečně opatrný režim veřejné podpory de minimis tam, kde není nutný.
ŘÍZENÍ MAJETKU A FINANCÍ KRAJE
- Výrazně posílíme kontrolní a protikorupční mechanismy kraje ve vztahu ke krajským příspěvkovým organizacím i obchodním společnostem s majetkovou účastí kraje. Kauzy Krajské zdravotní, Krajské majetkové či Správy a údržby silnic se už nesmí opakovat.
- Budeme pokračovat v efektivním řízení cashflow kraje prostřednictvím cashpoolingu s obcemi i jejich organizacemi. Přebytek volných prostředků na účtech kraje použijeme výhradně na investice do majetku kraje nebo na posílení dotačních programů určených obcím na území kraje.
- Nové úvěry schválíme pouze v případě, že přijaté finanční prostředky budou použity na další investice do majetku kraje a rozvojové projekty. Investiční úvěry považujeme za ideální nástroj ke spolufinancování dotačních projektů.
- Ve spolupráci se státem urychlíme převod nepotřebných nemovitostí z vlastnictví státu do vlastnictví kraje a obcí.
7. ŽIVÁ KRAJINA A ZACHOVÁNÍ PŘÍRODNÍHO BOHATSTVÍ
OBNOVA KRAJINY A UDRŽITELNÉ VYUŽITÍ PŘÍRODNÍCH ZDROJŮ
- Aktivně se budeme účastnit řízení procesu rekultivace povrchových dolů se zřetelem na zájmy obyvatel. Finance na rekultivace musí být použity v souladu se zájmy našich občanů, nikoliv na základě zákulisních dohod politiků a těžařů.
- Nasměrujeme dotační podporu těm zemědělcům, kteří produkují regionální potraviny a mají šetrný přístup k hospodaření v krajině. Zajistíme finančních prostředků na projekty, které se věnují boji s klimatickou změnou. Podpoříme obce i soukromé vlastníky půdy v obnově původních polních cest s cílem podpořit tak zadržování vody v krajině.
- Vytvoříme pro obce v kraji poradenský program zaměřený na kvalitní pořizování a zpracování územních plánů, koncepcí krajiny i pozemkových úprav.
OCHRANA OVZDUŠÍ A VODY
- Podpoříme domácnosti na území kraje v čerpání tzv. kotlíkových dotací. Ve spolupráci s pověřenými obcemi zpřísníme kontroly nevyhovujících kotlů – občaného našeho kraje mají právo na čisté ovzduší.
- V krajských budovách půjdeme příkladem – budeme důsledně snižovat spotřebu energií a spolu s tím i emise do ovzduší. Zapojíme kraj jako celek do Paktu starostů a primátorů pro klima a podpoříme obce, které na sebe přijmou individuální závazek z tohoto paktu.
- Ve spolupráci s obcemi a Severočeskou vodárenskou společností (SVS) jako dominantním vlastníkem vodohospodářské infrastruktury aktualizujeme krajský plán rozvoje vodovodu a kanalizací a začneme jej skutečně využívat jako podklad pro investice do vodovodů a kanalizací. Podpoříme, a to i finančně, obce i SVS v čerpání evropských i národních dotací do vodovodů i kanalizací, finanční prostředky soustředíme zejména do lokalit, kde je problém s nedostatkem vody jako je například Lounsko. Tam, kde není účelné budovat splaškovou kanalizaci, podpoříme obce v budování systémů domácích čističek odpadních vod.
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
- V rámci krajského plánu odpadového hospodářství podpoříme, a to i finančně, předcházení vzniku odpadu, recyklaci i energetické využití. Budeme spolu s obcemi hledat optimální model pro využívání vznikajících i chystaných zařízení na energetického využití odpadu i na výrobu tuhých alternativních paliv (TAP).
- Kraj musí jít příkladem i ve snižování produkce odpadu. Budeme vyžadovat využívání recyklovaných, biologicky odbouratelných nebo znovupoužitelných materiálů (např. jednorázového nádobí) na všech akcích kraje i na akcích krajem financovaných. Na krajském úřadě i v krajských organizacích zásadně zredukujeme množství používaného kancelářského papíru.
NÁRODNÍ PARK A CHKO
- Podporujeme iniciativu obcí Otevřete České Švýcarsko zaměřenou na trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu v Národním parku České Švýcarsko. Národní park je pro náš region důležitým přínosem, je ovšem třeba, aby byly samosprávy v dialogu s vedením parku vnímány jako relevantní a odborný partner.
- Dále rozšíříme systém veřejné dopravy nabízené v rámci Národního parku České Švýcarsko. Prosadíme sezónní zákaz vjezdu do některých částí národního parku a ve spolupráci s obcemi vytvoříme systém záchytných parkovišť a bezemisní kyvadlové dopravy. Provoz tohoto systému budeme financovat z rozpočtu kraje s finančními příspěvky obcí.
- Souhlasíme s vyhlášením CHKO Krušné Hory za podmínky, že Agentura ochrany přírody a krajiny relevantním způsobem zohlední připomínky dotčených obcí.
8. JEN TO NEJLEPŠÍ VE SPORTU, KULTUŘE A CESTOVNÍM RUCHU
TO NEJLEPŠÍ VE SPORTU
- Budeme maximálně podporovat společné projekty obcí a kraje na vybudování nové sportovní infrastruktury v kraji – například skrze projekty na výstavbu společných sportovní hal v Klášterci nad Ohří nebo v Litoměřicích. Zavedeme systémový nástroj na podporu investic do sportovní infrastruktury ze strany obcí např. formou bonusu k získaným dotacím z evropských nebo národních zdrojů.
- Projekt Olympijského festivalu na jezeře Most považujeme za úspěšný. Z krajského sportovního festivalu uděláme putovní tradici i pro další sportovní akce a na další místa v Ústeckém kraji.
- Využijeme sport jako klíčový nástroj pro boj se sociálním vyloučení. Finančně podpoříme sportovní kluby a oddíly specializující se na práci se sociálně vyloučenou nebo sociálním vyloučením ohroženou mládež.
- Posílíme v krajském dotačním programu na podporu sportovních aktivit prvek transparentnosti a dále motivační prvek finanční spoluúčasti žadatelů o finanční prostředky.
TO NEJLEPŠÍ V KULTUŘE
- Výrazný rozvoj kulturně-kreativního sektoru je jednou z nezbytných podmínek transformace našeho kraje. Jak ukazují zahraniční zkušenosti, právě kulturně-kreativní sektor může stát za vznikem velkého množství kvalifikovaných pracovních míst. Inspirací v tomto ohledu může být Moravskoslezský kraj a místa jako je např. areál Dolních Vítkovic. Ústecký kraj musí skrze Operační program Spravedlivá transformace (OPST) pokračovat v dotační podpoře tohoto sektoru, ať už prostřednictvím kreativních voucherů, nebo investic do vzniku nových kulturně-kreativních center. Bude-li to potřeba, finanční prostředky v rámci OPST navýšíme.
- V rámci krajského dotačního programu na podporu kulturních aktivit zohledníme při rozdělování finančních prostředků kritéria kvality kulturního programu, žánrové různorodosti a rovnoměrného geografického rozmístění kulturních akcí napříč krajem. Pro ty nejkvalitnější akce zavedeme prostřednictvím transparentního výběrového procesu model tříletého financování.
- Propojíme kulturní instituce zřizované Ústeckým krajem a neinstitucionální kulturu organizovanou neziskovým a soukromým sektorem. Obě kulturní sféry se mohou vhodně doplňovat. Využijeme krajem financované zázemí k posílení nezávislé kultury v kraji.
- Problémem kultury v Ústeckém kraji je její regionální roztříštěnost. Transformujeme krajský odbor kultury a památkové péče do organizace, která bude kromě svojí stávající agendy i propojovat a propagovat kulturní aktivity napříč krajem – bez ohledu na jejich pořadatele prostřednictvím nově založené platformy Kultura Ústeckého kraje.
- Euroregion Elbe/Labe v posledních letech stagnuje a nevytváří pro obce a další partnery na území kraje nové podněty pro přeshraniční spolupráci. V koordinaci s obcemi a neziskovými organizacemi Euroregion Labe/Elbe transformujeme do skutečně fungujícího nástroje na podporu a rozvoj přeshraniční spolupráce s klíčovou rolí přeshraniční kultury.
TO NEJLEPŠÍ V CESTOVNÍM RUCHU A TY NEJHEZČÍ PAMÁTKY
- Vyvineme maximální tlak na stát, aby na národní úrovni konečně došlo k zavedení systému podpory cestovního ruchu srovnatelného s okolními státy.
- Zavedeme platformu Turista v Ústeckém kraji, jejíž součástí bude digitální i plastová karta návštěvníka Ústeckého kraje. Součástí této karty bude zvýhodněné jízdné v rámci Dopravy Ústeckého kraje i zvýhodněné vstupné do kulturních institucí zřizovaných a financovaných kraje i na akce Ústeckým krajem financované. Inspirujeme se podobným systémem, který byl v minulosti vyzkoušen v rámci destinace Českého Švýcarska.
- Krajský dotační program na podporu cestovního ruchu zaměříme zejména na podporu projektové přípravy aktivit, které budou následně podpořeny z finančních prostředků národního programu na rozvoj cestovního ruchu nebo z odpovídajících výzev evropských fondů.
- V rámci krajského dotačního programu na obnovu a zachování kulturních památek posílíme možnost víceletého financování – jen málokterou památku se podaří dát dohromady během jednoho roku. Zároveň budeme výrazně preferovat projekty v rámci kterých dojde ke zpřístupnění obnovených památek.
9. SPRAVEDLIVÝ KRAJ A OTEVŘENÝ ÚŘAD
OTEVŘENÉ HEJTMANSTVÍ, TRANSPARENTNÍ ROZHODOVÁNÍ A HOSPODAŘENÍ
- Implementujeme další standardizované postupy pro transparentnost orgánů a organizací kraje (dotační pravidla, informační kampaně, nominace do obchodních společností, prevenci i oznamování korupce, ochranu whistleblowerů)
- Umožníme dálkové nahlížení na zasedání zastupitelstva i jejich videopřenosy, záznamy a podklady k jednání. Umožníme občanům nahlížet do výsledků konkrétních hlasování přímo na webu Ústeckého kraje – tak, jako to umožňuje například Liberecký kraj, Poslanecká sněmovna nebo téměř jakákoliv moderní obec v Česku.
- Zajistíme možnost aktivního zapojení veřejnosti, včetně možnosti vystoupit a vyjádřit své názory či připomínky na zasedání krajského zastupitelstva
- Otevřeme občanům kraje přístup ke kontrole hospodaření kraje (např. formou rozklikávacího rozpočtu).
PŘÍVĚTIVÉ ÚŘADY
- Zpřehledníme, zjednodušíme, a především zpříjemníme komunikaci krajského úřadu s občany tak, aby pro ně byly jeho kroky a krajská politika obecně snadno čitelné a srozumitelné. Budeme využívat otevřená data pro lepší zapojení občanů do činnosti samosprávy.
- Uděláme důkladnou inventuru veškeré agendy a činností na krajském úřadě.
- V rámci možností budeme usilovat o to, aby byl úřad dostupný a přívětivý i pro zdravotně znevýhodněné osoby – například vozíčkáře nebo neslyšící.
ÚŘADY BLÍZKO OBČANŮM
- Budeme podporovat přesun některých státních úřadů z Prahy do dalších regionů v republice včetně Ústeckého kraje
- Zamezíme pokusům o centralizaci veřejné správy, které by krajským i obecním samosprávám odebíraly pravomoci. Naopak podpoříme dobrovolné slučování obcí v případě, že se obce samy rozhodnou, že je to pro ně z jakéhokoliv důvodu výhodné.
ROVNOST A LIDSKÁ PRÁVA
- Navýšíme finanční prostředky v dotačních programech zaměřených na prevenci sociálního vyloučení a na boj s rasismem, xenofobií, anticikanismem, homofobií a transfobií a nabídneme spolupráci organizacím, které proti nim bojují.
- Posílíme pozice romských koordinátorů i platformy a koordinátory adaptace a integrace cizinců na krajské úrovni.
BOJ PROTI DOMÁCÍMU A JINÉMU NÁSILÍ
- Zavážeme se k systematickému zvyšování povědomí o domácím násilí a vytvoříme strategický dokument k boji proti domácímu násilí na krajské úrovni.
- Nabídneme kvalitní záchrannou síť obětem domácího a sexuálního násilí. Podpoříme ambulantní, pobytové, krizové a terénní služby pro oběti domácího násilí, resp. přeživší i přihlížející (např. děti obětí).